Amenzi la sânge pentru conducătorii auto

Atenție șoferi, de la sfârșitul acestei săptămâni, mai exact din 12 octombrie 2019, intră în vigoare noile reglementări legislative adoptate privind circulația pe drumurile publice, prin care cei care scriu mesaje, transmit live, filmează sau vorbesc la telefon în timpul condusului vor primi sancțiuni mai dure. Prin noile reglementări a fost interzisă ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod atât a telefonului mobil, cât și a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video, în timpul conducerii vehiculului aflat în mișcare. Nerespectarea acestei norme de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai constituie contravenție și este sancționată cu amendă de la 6 la 8 puncte-amendă (în prezent de la 870 de lei la 1.160 de lei) și cu aplicarea sancțiunii complementare de 4 puncte de penalizare. Vor fi sancționați cu amenzi cuprinse între 870 și 1.160 de lei și conducătorii de vehicule pentru care nu este prevăzută obligativitatea deținerii permisului de conducere și care manevrează telefonul sau alt dispozitiv mobil în timp ce conduc un vehicul (bicicletă, trotinetă, căruță etc). Ca o formă agravantă, OG nr. 11/2019 prevede că șoferii care mânuiesc telefonul mobil în timp ce conduc riscă și suspendarea dreptului de a conduce autovehicule pentru 30 de zile, în cazul în care încalcă și una dintre următoarele reguli de circulație rutieră:
– depășirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
– circulația pe un sector de drum pe care accesul este interzis;
– nerespectarea obligației de a folosi luminile de întâlnire și pe timpul zilei ori a luminilor pentru circulația diurnă, pe autostrăzi, drumuri expres și pe drumuri naționale europene (E);
– depășirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
– nerespectarea regulilor privind manevra de întoarcere, mersul înapoi, schimbarea benzii de circulație sau a direcției de mers, dacă prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
– nepăstrarea unei distanțe corespunzătoare față de vehiculul care îl precedă, dacă prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
– pătrunderea într-o intersecție atunci când circulația în interiorul acesteia este blocată;
– neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului;
–  nerespectarea regulilor privind depășirea;
– depășirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
– circulația pe sens opus, cu excepția cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depășire;
– depășirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
– neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune;
– depășirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic.
De asemenea, trebuie precizat faptul că, pentru existența faptei contravenționale în discuție, este necesar să fie îndeplinite cumulativ, trei cerințe esențiale, respectiv:
1. Încălcarea unei reguli pentru circulația vehiculelor în timpul conducerii pe drumurile publice a unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai aflat în mișcare;
2. Ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod a telefonului mobil să se realizeze concomitent cu încălcarea regulii de circulație;
3. Regula de circulație a cărei respectare se cere, să implice atenția persoanei care conduce vehiculul aflat în mișcare.
Șoferii pot folosi totuși telefonul mobil în timpul conducerii mașinii, cu condiția ca acesta să fie prevăzut cu dispozitiv de tip „mâini libere”.

Post Author: Cornelia Dunăreanu

Cornelia Dunăreanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *